KEDAI SEJARAS

Ciri-ciri kedai sejaras

Maksud:

Perniagaan runcit yang mempunyai sepuluh atau lebih cawangan – cawangan adalah seragam dari segi nama, logo, reka bentuk, harga dan jenis barang – dikawal dan ditadbir oleh ibu pejabat atau syarikat induk – Contoh Singer, 7-eleven dan kedai Bata.

Ciri-ciri

BENTUK ORGANISASI

  • bentuk –  syarikat berhad kerana melibatkan modal yang besar –
  • dikawal Lembaga Pengarah.
  • ditubuhkan – pengilang
  • mempunyai kedai cawangan – seluruh negara.

KAWALAN & PENGURUSAN

  • Pengurusan – dikawal oleh ibu pejabat atau kedai induk –
  • Amalan pengurusannya – berkonsepkan pentadbiran pusat.
  • Setiap cawangan – di bawah seorang pengurus.

BARANG JUALAN & POLISI HARGA

  • Barang-barang yang dijual – standard daripada aspek harga dan kualiti.
  • Harga barang adalah tetap

SUSUNATUR KEDAI & KAEDAH JUALAN

  • Nama dan logo perniagaan – selaras di semua cawangan.
  • Rekabentuk kedai dan imej – sama
  • Susunan barang-barang – standard
  • Kaedah jualan – secara tunai,  kad kredit – dibenarkan.
Kelebihan dan kelemahan kedai sejaras
Kelebihan1. jualan – secara tunai atau kad kredit.2. pengkhususan dan pembahagian kerja.3. dapat diskaun niaga4. Menjimatkan kos kerana overhed boleh dikongsi

5. mobiliti kakitangan

Kekurangan1. Kesukaran mengawal kerana di merata tempat.2. Kos pengangkutan dan kendalian – tinggi.3. Pilihan pengguna – terhad.4. Melibatkan modal besar.

5. Keputusan hanya dibuat ibu pejabat.

 

PASAR RAYA BESAR

Ciri-ciri pasar raya besar

Maksud:

Pasar raya besar (hypermarket) merupakan sebuah bangunan setingkat yang menjual pelbagai jenis barang di bawah satu bumbung –  terletak di pinggir bandar dan bergantung kepada pelanggan berkenderaan yang mengunjunginya pada hujung minggu – Contoh pasar raya besar ialah Xtra dan Giant.

Ciri-ciri:

BENTUK ORGANISASI

  • sebuah syarikat berhad yang bermodal amat besar.

KAWALAN & PENGURUSAN

  • dasar dan polisi – ditetapkan Lembaga Pengarah
  • dilaksanakan – sekumpulan pengurusan peringkat pertengahan yang bergaji tetap.
  • Pengurusan setiap bahagian – seorang pengurus atau penyelia.

BARANG JUALAN & POLISI HARGA

  • pelbagai jenis dan jenama barang – barang keperluan harian
  • harga barang – berpatutan dan tetap

KAEDAH JUALAN

  • urusan jual beli – secara tunai / kad kredit

KEMUDAHAN

  • tempat letak kereta, troli

 Senaraikan kelebihan dan kelemahan pasar raya besar

Kelebihan1. kos yang rendah – sewa rendah dan bilangan kakitangan kurang.2. perolehan yang besar – pelanggan membeli banyak secara mingguan.3. kadar pusingan stok dan pengaliran tunai tinggi.4. Menyediakan pelbagai jenis barang – di bawah satu bumbung. Kekurangan1. Margin keuntungannya – rendah kerana harga – murah.2. Kedudukan di pinggir bandar – menyukarkan pelanggan tidak berkenderaan3. Perlu menjual barang dalam volum yang besar – membiayai kos operasi yang tinggi.

PASAR RAYA

 Ciri-ciri pasar raya

Maksud:

menjual beraneka jenis barang di bawah satu bumbung – terletak di lokasi strategik yang mudah dikunjungi – di pusat bandar Contohnya, Pasar Raya Billion dan Pasar RayaTops.

Ciri-ciri:

BENTUK ORGANISASI

  • Pasar raya adalah berbentuk syarikat berhad.

KAWALAN & PENGURUSAN

  • ditadbir oleh Lembaga Pengarah (dasar)
  • dan diuruskan (perlaksanaan) oleh kakitangan profesional
  • dibahagikan kepada beberapa bahagian – seorang penyelia bahagian.

BARANG JUALAN & POLISI HARGA

  • makanan segar – daging, ikan & keperluan harian – sabun mandi, syampu.
  • Harga – tidak boleh ditawar.
  • dilekatkan dengan tanda harga.

KAEDAH JUALAN & SUSUNATUR KEDAI

  • secara layan diri.
  • jualan dibuat secara tunai & kad kredit.
  • ruang yang luas dan dihiasi dengan cerah.
  • Barangnya diperagakan

Kelebihan dan Kelemahan Pasar Raya kepada pengguna dan peniaga

Kelebihan – Pengguna1. Menjimatkan masa dan kos – membeli pelbagaibarang di satu tempat.2. Bebas memilih3. Harga lebih murah berbanding di kedai runcit

4. Menyediakan kemudahan

5   . Suasana membeli-belah – selesa.

Kekurangan – Pengguna1. jauh dari tempat tinggal- membazir dari segi kosdan masa.2. Harga barang adaIah tetap  dan jualan dibuatsecara tunai.

3. Tidak menyediakan perkhidmatan selepas

jualan.

Kelebihan – Peniaga1. Menikmati pengkhususan dan pembahagiankerja.2. Menjimatkan kos – sistem layan diri.3. Penggunaan iklan – menarik pelanggan dan

melariskan jualan.

4. Tiada risiko hutang lapuk

Kekurangan – Peniaga1. Melibatkan modal yang besar.2. Prosedur penubuhan yang rumit.3. Risiko kecurian – akibat layan diri dan peragaanterbuka.

4. Barang makanan segar yang tidak tahan lama.

GEDUNG ANEKA JABATAN

Ciri-ciri gedung aneka jabatan

Maksud:

Sebuah perniagaan runcit berskala besar yang beroperasi dalam sebuah bangunan besar yang bertingkat – terletak di lokasi yang strategik di bandar besar. Contohnya, Isetan, Parkson Grand dan Metrojaya.

Ciri-ciri;

BENTUK ORGANISASI

  • ditubuhkan sebagai syarikat berhad dengan modal yang besar.

KAWALAN & PENGURUSAN

  • Pentadbirannya dikawal oleh Lembaga Pengarah – menentukan segala dasar syarikat.
  • Setiap jabatan merupakan unit khas
  • Pembelian stok –  tanggungjawab pengurus jabatan
  • Contoh jabatan pakaian wanita

BARANG JUALAN & POLISI HARGA

  • pelbagai dari segi jenis dan jenama.
  • Harga – tidak boleh ditawar.

KAEDAH JUALAN

  • Jualan – tunai / kad kredit

KEMUDAHAN

  • lif, tandas, telefon, tempat letak kereta, surau

Kelebihan dan Kelemahan gedung aneka Jabatan kepada peniaga dan pelanggan:

Kelebihan – Peniaga1. menikmati diskaun niaga – dapat menjual lebihmurah.2. Pentadbiran menjadi lebih cekap -pengkhususandan pembahagian kerja

3. Risiko kerugian –  disibar kerana terdapat

banyak jabatan.

4. Jualan secara tunai – tiada masalah hutang

lapuk.

5. Menjimatkan kos promosi – satu iklan – dapat

meliputi semua jabatan.

Kekurangan – Peniaga1. kos overhed yang tinggi – sewa, perhiasankedai, gaji jurujual serta kos kemudahan2. Penubuhannya sukar – modal yang besar danprosedur yang rumit.

3. Saiz pemiagaan yang besar – menyukarkan

urusan kawalan dan pengurusan.

4. Peragaan barang secara terbuka -

menggalakkan risiko kecurian dan kerosakan.

Kelebihan – Pelanggan1. menjimatkan masa dan tenaga – segalakeperluan rumah – di dalam satu bangunan.2. Kemudahan dan membeli dalam suasana yangselesa.

3. tanda harga – boleh membandingkan harga

barang dan tidak bimbang ditipu.

Kekurangan – Pelanggan1. Tiada layanan peribadi kerana mengamalkanlayan diri.2. Tidak dapat membeli barang secara kredit.3. Tiada tawar-menawar kerana harga barang

adalah tetap.

4. Pelanggan sukar – terletak di pusat bandar -

jauh.

KOPERASI RUNCIT

Ciri-ciri koperasi runcit

Bentuk organisasi dan pengurusan koperasi runcit.

Maksud:

Organisasi yang ditubuhkan oleh sekumpulan pengguna – tujuan utama untuk membantu anggota memperoleh barang keperluan pada harga yang berpatutan tanpa melalui orang tengah. Contohnya, koperasi peladang

BENTUK ORGANISASI

  • ditubuhkan mengikut Akta Koperasi 1993
  • dan didaftarkan dengan Ketua Pendaftar Koperasi Malaysia.
  • Modal – jualan syer kepada anggotanya.
  • Syer – tidak boleh diniagakan atau dipindah milik.

KAWALAN & PENGURUSAN

  • ditadbir oleh Lembaga Pengarah (menentukan dasar)
  • Pengurusan hariannya – oleh kakitangan yang dibayar gaji.
  • Stok dibeli dalam kuantiti yang besar
  • boleh menawarkan diskaun niaga yang tinggi

BARANG JUALAN & POLISI HARGA

  • menjual barang keperluan harian kepada anggota dan bukan anggota.
  • Harga barang lebih rendah berbanding harga pasaran

BAYARAN DIVIDEN

  • Keuntungan disebut lebihan -sebahagian wajib disimpan sebagai rizab
  • bakinya untuk membayar dividen – terbahagi kepada dividen tunai dan rebat.
  • Dividen tunai – dividen yang dibayar berdasarkan jumlah belian
  • Rebat atas pelaburan pula ialah faedah yang dibayar secara peratusan berdasarkan jumlah saham

BENTUK LAIN PERUNCITAN

MESIN PERUNCITAN AUTOMATIK

Soalan : Jelaskan dengan contoh ciri-ciri mesin peruncitan

automatik

  • menjual barang terus kepada pengguna melalui mesin secara automatik.
  • memuatkan barang dan dilengkapi pelbagai fungsi – slot syiling atau peragaan tingkap
  • memasukkan wang yang mencukupi ke dalam slot – menekan butang barang pilihannya – barang itu akan keluar secara automatik.
  • menjual jenis barang tertentu seperti minuman kotak
  • memperniagakan perkhidmatan seperti mesin menimbang berat badan
  • ditempatkan di lokasi yang strategik misalnya di perhentian bas
  • boleh beroperasi selama 24 jam tanpa diawasi.

 Kelebihan dan Kelemahan mesin peruncitan automatik kepada peniaga dan pembeli:

Kelebihan – Peniaga1. beroperasi sendiri – tanpa pengawasan dan 24jam.2. khidmat layan diri – menjimatkan kos upah danpengendalian perniagaan.

3. meningkatkan jualan – mesin mudah diletakkan

asalkan ada permintaan.

4. Kos pengurusan rendah – tidak perlu menyewa

premis.

Kekurangan – Peniaga1. Kos pemasangan dan pemeliharaan – mahal.2. Muatan – terhad.3. Jenis dan kuantiti barang yang sesuai – terhad.4. risiko kerosakan – tinggi
Kelebihan – Pembeli1. 24 jam.2. Tiada caj tambahan.3. Cara pembelian mudah.4. Menjimatkan kos, masa dan tenaga Kekurangan – Pembeli1. Pilihan – terhad2. Barang tidak dapat ditukar3. Bentuk pembayaran terhad

PESANAN MEL

Contoh ciri-ciri perniagaan runcit pesanan mel ialah :

  • menjual barang terus melalui pos atau perkhidmatan kurier.
  • Contoh – The Readers’s Digest, The Times, Dewan Bahasa dan Pustaka, Mail Order Gallery (MOG)
  • sesuai – menjual barang yang ringan, kecil, tidak mudah pecah dan tahan lama.
  • Bentuk dan cara penggunaan barang-barang – dapat disampaikan – melalui gambar
  • dijalankan melalui tiga kaedah, iaitu pengiklanan, kiriman terus atau pelantikan ejen.
  • tiga kaedah pembayaran
  • Bayar Waktu Terima (B.W.T) – bayaran dibuat apabila barang sampai di pejabat pos
  • Tunai Waktu Pesanan (T.W.P) mewajibkan bayaran dihantar dengan borang pesanan.
  • Bayaran ansuran –  membayar beransur-ansur mengikut tempoh yang ditetapkan.

Kelebihan dan Kelemahan perniagaan runcit pesanan mel kepada peniaga dan pembeli :

Kelebihan – Peniaga

  • menanggung kos overhed yang rendah
  • tidak memerlukan lokasi yang strategik
  • pasarannya luas – kawasan yang mempunyai perkhidmatan pos
  • Bilangan kakitangannya tidak ramai
  • Mengetepikan orang tengah
Kekurangan – Peniaga

  • kos promosi
  • kos pengurusan atau mengutip hutang
  • kos menginsuranskan barang – barang mungkin rosak dalam perjalanan
Kelebihan – Pembeli

  • boleh bayar ansuran
  • boleh pulang balik
  • menjimatkan kos tambang, masa dan tenaga
Kekurangan – Pembeli

  • Mungkin ditipu
  • Barang lambat sampai
  • Tiada hubungan peribadi
  • tidak dapat memeriksa barang

FRANCAIS

Contoh ciri-ciri perniagaan runcit secara francais ialah :

  • seseorang individu yang diberi hak untuk menjual barang atau perkhidmatan syarikat induk yang sudah terkenal
  • Contoh kedai makan segera Merryl Brown, Habib Jewel, KFC’s,
  • menggunakan logo, nama dan reka bentuk yang sama.
  • individu atau syarikat yang diberi kebenaran – francaisi
  • syarikat induk yang memberikan kebenaran – francaisor.
  • perjanjian ditandatangani oleh kedua-dua pihak-  syarat francais.

Fungsi francaisor:

  •  memberikan hak menggunakan imej, jenama, sistem operasi dan format perniagaan
  •  membimbing – penubuhan & pengurusan perniagaan
  • mengendalikan program latihan staf, promosi jualan dan membiayai kos pengiklanan francaisi.
  •  membekalkan ramuan, alat dan perkakas dengan kredit tertentu.

Fungsi Francaisi:

  •  membayar royalti – satu jumlah tetap atau secara peratusan drpd jualan bulanan.

Kelebihan dan Kelemahan perniagaan runcit secara francais kepada francaisor dan francaisi :

Kelebihan – Francaisor1.    mengembangkan perniagaannya.2.    ekonomi bidangan Kekurangan – Francaisor1.    boleh menjejaskan nama baik
Kelebihan – Francaisi1.    mendapat sokongan pengurusan dan kewangan – risiko kegagalan perniagaan amat rendah.2.    Tidak perlu menanggung kos overhed seperti promosi, latihan staf dan iklan.3.    Jenama terkenal – mendapat sambutan ramai Kekurangan – Francaisi1. perlu mengawal kualiti barang – boleh menjejaskan nama baik francaisor.2. terikat dengan perjanjian francais & bergantung kepada francaisor.3. tiada inovasi dan inisiatif sendiri

JUALAN LANGSUNG

Contoh ciri-ciri perniagaan runcit secara jualan langsung ialah :

  • menjual barang terus melalui kunjungan jurujual dari pintu ke pintu.
  • Contoh syarikat Amway, Avon dan syarikat-syarikat insurans.
  • Jurujual atau ejen dilantik dan dilatih dengan pelbagai kemahiran dan teknik jualan
  • Secara pelbagai peringkat (multilevel)
  • menggunakan senarai harga, katalog atau sampel produk.
  • dibayar komisen atas jualan

3 bentuk jualan langsung :

  • jualan perkhidmatan oleh ejen seperti ejen insurans
  •  jualan barang oleh ejen pengeluar – katalog dan sampel seperti Avon
  •  jualan barang oleh ejen bebas

Jenis produk yang sesuai – kosmetik, perkakas dapur, insurans dan pakej pelancongan.

Faktor-faktor Pekembangan

 Faktor-faktor yang menyokong perkembangan perniagaan runcit secara jualan langsung ialah :

1.    Pengguna semakin sibuk

2.    Masalah pengangkutan

3.    khidmat sokongan pelanggan lemah – berbaris panjang di kaunter bayaran

4.    Kemajuan teknologi maklumat dan komunikasi – panggilan tanpa tol, kad kredit dan internet.

5.    Kos pengiklanan – murah

Soalan : Senaraikan kelebihan dan kelemahan perniagaan runcit secara jualan langsung kepada peniaga dan pembeli.

Kelebihan1. bersemuka dengan pembeli2. Liputan pasarannya – kawasan pedalaman.3. tidak perlu – premis besar.4. Sesuai untuk produk yang memerlukan khidmat

nasihat, tunjuk ajar dan perkhidmatan selepas

jualan.

Kekurangan1. Pembeli dikenakan bayaran yang lebih -tanggungan kos2. Barang-barang tertentu sahaja3. memerlukan modal yang besar.

4. kos overhed yang tinggi – kos latihan ejen, kos

cetakan katalog

E-DAGANG

Contoh ciri-ciri perniagaan runcit secara e-dagang ialah :

  • menjual melalui talian internet dengan rangkaian komputer
  • dari peringkat pertanyaan, pesanan, pengeluaran invois hingga peringkat bayaran.
  • secara online antara penjual dengan pembeli dari seluruh dunia.
  • mewujudkan laman web dan gerai pameran dalam internet
  • gambar dan maklumat terperinci dipaparkan di skrin komputer.
  • perlu membuat bayaran awal (prabayar) dengan memasukkan nombor kad kreditnya.
  • Barang pesanan akan dihantar melalui pos atau kurier
  • Jika belian didapati tidak menepati deskripsi, ia mungkin boleh dikembalikan semula, tertakluk kepada syarat jualan

Kelebihan dan Kelemahan perniagaan runcit secara e-dagang kepada peniaga dan pelanggan:

Kelebihan – Peniaga1.    menjual secara global pada kos yang palingminimum2.    tidak memerlukan premis –  hanya gudang3.    Kos operasi murah – hanya satu laman web

4.    operasi secara besar-besaran – pengguna

internet di seluruh dunia

5.    sistem prabayar – tidak menanggung hutang

lapuk.

Kekurangan – Peniaga1. persaingan sengit – laman web lain2. Perang harga – merugikan peniaga.3. membangunkan laman web – mahal.4. Laman web – dicerobohi.

5. Proses globalisasi – e-dagang – menguntungkan

peniaga di negara maju.

Kelebihan – Pelanggan1. Pilihan pelanggan – pasaran sedunia.2. barang berkualiti tinggi – harga yang lebihmurah.3. membeli-belah dari rumah atau pejabat -

menjimatkan kos, masa dan tenaga.

4. maklumat – relevan, terperinci dan terkemas

kini

5. amalan pegangan tunai yang minimum – bayar

menggunakan kad kredit.

Kekurangan  – Pelanggan1.    Membeli secara prabayar – tanpa melihatbarang sebenar2.    unsur penipuan dan manipulagi pihak tertentu.3.    Undang-undang siber tidak dapat memberi

perlindungan sepenuhnya

4.    kad kredit – kebocoran nombor pin

5.    Terpengaruh dengan tawaran – pembaziran.

TELEVISYEN INTERAKTIF (TVI )

Contoh ciri-ciri perniagaan runcit melalui televisyen interaktif  ialah:

  • membolehkan seorang penonton TV berinteraksi dengan peniaga yang mengiklankan barangnya melalui TV dan membeli-belah dari rumah.
  • Contoh – siaran Astro, Smartshop
  • merupakan hasil ciptaan teknologi digital
  • menggabungkan fungsi televisyen dengan komputer peribadi secara interaktif
  • mesti disambungkan dengan talian internet.

Cara beroperasi:

a.            Gambar dan maklumat barang – ditayangkan di televisyen

b.            Pesanan dibuat serta-merta – menekan papan kekunci /gagang telefon

c.            Bayaran prabayar – menggunakan kad kredit

d.            barang dihantar – pos, ejen jualan atau kurier.

Kepentingan pengoperasian perniagaan runcit televisyen interaktif ialah:

  • membolehkan penonton mengambil bahagian dalam program tertentu di televisyen.
  • menjawab soalan dan memberi pendapat

Kelebihan dan Kelemahan perniagaan runcit melalui televisyen interaktif kepada peniaga dan pelanggan;

Kelebihan – Peniaga1.    Premis yang strategik – tidak diperlukan2.    Kos pengurusan rendah3.    cara penggunaan barang – lebih jelas (visual)dan terus kepada penonton.

4.    Reaksi penonton – maklum balas untuk

memperbaiki produk

5.    Kesan audio visual lebih meyakinkan

Kelemahan – Peniaga1. penggambaran produk – mahal.2. siaran melalui televisyen – mahal berbandingmedia yang lain.3. siaran waktu tengah malam- kurang berkesan

4. Siaran iklan perlu kerap diulangi

Kelebihan – Pelanggan1. membeli-belah sambil menonton televisyen dirumah.2. membuat pesanan – serta-merta3. Mempunyai masa – membuat pertimbangan dan

pilihan.

4. Menjimatkan masa, kos dan tenaga

5. mengetahui cara penggunaan barang

Kelemahan – Pelanggan1.    Membeli tanpa melihat barang sebenar2.    unsur penipuan dan manipulasi3.    Barang – tidak seperti yang disiarkan.4.    Urusniaga akan mengambil masa

KEDAI KATALOG

Contoh ciri-ciri perniagaan runcit melalui kedai katalog ialah :

  • mempromosikan barang atau perkhidmatannya melalui katalog
  • Contoh – Courts Mammoth, Ikea dan The Catalog Shop.
  • semua jenis barang jualan disenaraikan secara teratur
  • katalog diedarkan secara percuma di tempat kunjungan ramai
  • Keistimewaan – tawaran skim bayaran ansuran yang fleksibel
  • menyediakan perkhidmatan selepas jualan seperti perkhidmatan penghantaran barang
  • Sasaran – bergaji tetap seperti pegawai kerajaan
  • keuntungannya daripada faedah
  • Bayaran – debit terus atau arahan tetap (bank) ataupun potongan gaji (Biro Angkasa).
  • Barang-barang yang dijual – jenis barang yang piawai dan tahan lama.
  • Contohnya, barang-barang elektrik, perabot, peralatan dapur

Kelebihan dan Kelemahan perniagaan runcit melalui kedai katalog:

Kelebihan1.    Liputannya lebih luas – semua penggunainternet2.    Tawaran skim bayaran ansuran yang fleksibel3.    keuntungan yang lebih tinggi

4.    Perkhidmatan selepas jualan

5.    promosinya berkesan – elemen audio visual

dan animasi.

Kekurangan1.    Harga jualan lebih mahal2.    Kos promosi yang tinggi3.    tidak sesuai – barang yang tak tahan lama dantiada kepiawai

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s